Charles Explorer logo
🇨🇿

Konstruktivismus a jeho didaktické implikace ve vyučování českého jazyka

Publikace na Pedagogická fakulta |
2015

Abstrakt

Cílem předkládané studie je představit základní teoretická východiska, na nichž stojí konstruktivistické přístupy k vyučování, a ukázat, že konstruktivismus jako jeden z hlavních proudů současné moderně pojaté didaktiky je aplikovatelný nejen v matematice a přírodovědných předmětech, v nichž se uplatňuje dominantně, ale také v předmětech jazykových s důrazem na vyučování mateřského jazyka. V první části je konstruktivismus vymezen z obecného pohledu a je pojednáno o problematice konstrukce poznatku, dále jsou představeny principy konstruktivisticky pojatého vyučování, zvláštní pozornost je věnována oblasti žákovského prekonceptu (v mateřském jazyce tento fenomén nazýváme přirozenou jazykovou kompetencí žáka) a významu jeho využití ve výuce.

Studie usiluje o objasnění podstaty didaktických implikací konstruktivismu v jazykovém vyučování a ukazuje, že konstruktivisticky pojatá didaktika má z různých důvodů právě v něm své opodstatnění.