Tato studie sleduje čtenářské profily dětí z 1. a 4. ročníku základních škol s vývojovou dysfázií. V návaznosti na předchozí výzkum testuje předpoklad, že čtenářské výkony dětí s vývojovou dysfázií jsou signifikantně horší ve srovnání s výkony stejně starých vrstevníků, a to jak v rovině elementárního čtení, tak v rovině porozumění čtenému.
V souladu s teoretickými poznatky (zejména tzv. Jednoduchý model čtení - Gough &Tunmer 1986) ověřuje předpoklad, že obtíže dysfatických dětí se nejsilněji manifestují v oblasti porozumění jazyku a s narůstajícím věkem i v oblasti dekódování (techniky čtení).
Na studii participovalo 66 dětí s vývojovou dysfázií ze speciálních a základní škol a 253 běžně se vyvíjejících dětí ze základních škol. Dětem byla administrována baterie testů zaměřená na komplexní hodnocení čtenářských dovedností a na posouzení jazykových schopností souvisejících s vývojem čtenářství.
Výsledky studie prokazují statisticky významně slabší výkony dysfatických dětí v prvních ročnících pouze v oblasti porozumění jazyku, konkrétně v úloze porozumění slyšenému textu. Ve čtvrtém ročníku se pak statisticky významné rozdíly ve prospěch běžně se vyvíjejících dětí objevují ve všech administrovaných úlohách - tedy tam, kde je hodnocena přesnost čtení i porozumění čtenému (resp. dekódování i porozumění jazyku).