Charles Explorer logo
🇨🇿

Rozsah hazardního hraní v české populaci

Publikace na Fakulta tělesné výchovy a sportu, 1. lékařská fakulta |
2015

Abstrakt

VÝCHODISKA: Hraní hazardních her může vést k rozvoji hráčské poruchy, tzv. problémovému či patologickému hráčství. Výzkumy naznačují, že existuje určitá souvislost mezi mírou participace na hazardním hraní (tj. mírou prevalence hraní) sledovanou v populačních průzkumech a výskytem problémového hráčství.

CÍLE: Cílem článku je shrnout výsledky průzkumů zaměřených na rozsah a vzorce hraní hazardních her v obecné (dospělé) populaci realizovaných v České republice. METODY: Analýza dat z dotazníkových šetření provedených na náhodně vybraném reprezentativním souboru obecné populace a na kvótně vybraných souborech populace ve věku 15-64 let z omnibusových šetření.

SOUBOR: Celopopulační studie realizované Národním monitorovacím střediskem v letech 2012-2014: Národní výzkum užívání návykových látek 2012 (N=2134), Prevalence užívání drog v populaci ČR 2012, 2013 a 2014 (N=854, 868 a 870) a Výzkum názorů a postojů občanů ČR k problematice zdravotnictví a zdravého způsobu života 2012, 2013 a 2014 (N=1466, 1456 a 1446). VÝSLEDKY: Alespoň jednu zkušenost v životě s hazardním hraním má v ČR přibližně polovina (přes 60% mužů a přes 40 % žen) a v posledních 12 měsících třetina dospělé populace.

Většina hráčských zkušeností se týká loterií nebo stíracích losů (16-17% v posledních 12 měsících). Hazardní hry mimo loterie hrálo v posledních 12 měsících 21-22%dospělých osob (přibližně 30%mužů a 10 % žen).

Hry na elektronických herních zařízeních, tj. laicky automatech, hrálo v posledních 12 měsících přibližně 6-8%respondentů, 10-15%populace se účastnilo kurzových sázek a hrálo hazardní hry na internetu. ZÁVĚRY: Trendy z posledních let naznačují nárůst míry aktuálního hraní hazardních her napříč věkovými skupinami.

K výraznému zvýšení došlo především v případě hraní on-line hazardních her, a to zejména u mladých mužů, což s ohledem na vysoký rizikový potenciál on-line hazardních her představuje oblast, které je třeba se v budoucnu věnovat.