Charles Explorer logo
🇨🇿

Analýza úrovně čtení s porozuměním žáků s kochleárním implantátem v ZŠ pro sluchově postižené

Publikace na Ústřední knihovna, Pedagogická fakulta |
2015

Abstrakt

Příspěvek se zabývá problematikou čtení s porozuměním žáků s kochleárním implantátem v České republice. Ke zjištění stavu čtení s porozuměním žáků s kochleárním implantátem v průměrném věku 12,5 let při přechodu z prvního na druhý stupeň v základních školách pro sluchově postižené byl použit neverbální Kaufmanův subtest 16 Čtení s porozuměním z Kaufmanovy hodnotící baterie pro děti K-ABC.

Výsledky měření tohoto subtestu byly analyzovány a srovnány s výsledky předešlých výzkumů autorek i výzkumů zahraničních. Z analýzy vyplynulo, že dvě třetiny žáků s kochleárním implantátem vykazují deficit ve čtení s porozuměním oproti jejich slyšícím vrstevníkům a opoždění mezi kalendářním věkem a vývojovým věkem pro čtení o - 2,4 roku, což jsou zjištění ekvivalentní s předešlými výzkumy, které poukazují mimo jiné na nutnost hledání nových postupů při rozvoji jazykových kompetencí u této skupiny žáků.