Charles Explorer logo
🇬🇧

Didaktické řídící styly při výuce lyžování

Publication at Faculty of Physical Education and Sport |
2016

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Abstract

Každá vyučovací jednotka, i její dílčí části, probíhají ve vybraném řídícím didaktickém stylu. V něm je vyjádřen postoj učitele a žáků k vybranému učebnímu modelu, interakce učitele se žáky, dominance v rozhodování a řízení a dále způsob poskytování zpětnovazebních informací.

Volba didaktického řídícího stylu je ovlivněna také konkrétním cílem vyučování. Při výuce lyžování nejčastěji využíváme didaktický styl příkazový, praktický, reciproční, se sebehodnocením, s nabídkou a se samostatným objevováním.

Jedná se tedy převážně o didaktické řídící styly, které se vyznačují reprodukcí známého, a kde se žákova role postupně posiluje a žák se stává aktivnějším. Při výuce lyžování se prakticky nevyskytují ty didaktické řídící styly, kde většinu rozhodnutí přebírá žák.

A to zejména z důvodu bezpečnosti, neboť lyžování probíhá v proměnlivých podmínkách přírodního prostředí, většinou na svazích, kde se vyskytuje větší množství i jiných lyžařů, a také je zde riziko poměrně vysokých rychlostí jízdy na lyžích.