Publikace reprezentuje současný stav vývoje preventivní praxe základních škol v oblasti rizikového chování dětí a mládeže. Je součástí publikační tetralogie zabývající se současnou teorií i praxí prevence rizikového chování a kvalitou a efektivitou preventivních programů a intervencí.
Publikace je rozdělena do celkem tří samostatných částí, které na sebe úzce navazují. První část představuje původní koncept tzv.
Minimálního preventivního programu (MPP), tedy doporučeného minimálního kurikula všeobecné prevence pro děti základních škol. Druhá část publikace pak prostřednictvím příkladů dobré praxe představuje programy a intervence, z nichž je možné kurikulum MPP vytvořit, tedy dát navržené struktuře obsah, a to s možností variabilního sestavení kurikula dle možností a potřeb školy a jejích dětí.
Třetí část publikace pak naznačuje, jak navržené kurikulum doplnit o programy a intervence na úrovni selektivní a indikované prevence a refl ektovat tak adekvátně potřeby více vulnerabilních skupin nebo jednotlivců.