Charles Explorer logo
🇨🇿

Publikační gramotnost začínajících vědců

Publikace na Filozofická fakulta |
2015

Abstrakt

Informační a publikační gramotnost je prezentována jako základní součást vzdělání mladých vědců. Otázkou je, jaká je situace v praxi, to znamená, co a jak ovlivňuje chování mladého publikujícího vědce.

V podstatě jsou to tři hlavní faktory. Prvním je národní způsob hodnocení kvality vědecké práce.

To se zdá být alfou a omegou publikační strategie. Tento systém preferuje množství vědeckých článků ve vysoce hodnocených časopisech, ale nebere v úvahu nedostatek zkušeností začínajících vědců a také logicky chybějící soubor kvalitních výsledků, na kterém by bylo možné stavět nové projekty.

Mladí vědci se dostávají do paradoxní situace, protože "je třeba něco publikoval". Tvůrčí vědecká osobnost je schopna generovat mnoho řešení tohoto úkolu, ale některá z nich nejsou v souladu s publikační etikou.

Druhým faktorem je odlišná praxe v různých ooborech, stejně jako způsob komunikace a týmové spolupráce na dané univerzitě. A konečně, třetí faktory představuje osobnost studenta, morální charakter a v některých případech i mezigenerační rozdíly v chování v prostředí internetu.

Vlivy všech těchto vektorů refelktuje redakce vědeckého časopisu vydávaného Českým vysokým učením technickým (ČVUT), kam začínající autoři zasílají své publikace. Redakce je součástí Ústřední knihovny a podílí se také na výuce doktorandů.

Kritériem pro kvalitu naší práce je vydávání univerzitního časopisu jako platformy pro vysoce kvalitní publikace se všemi publikačními standardy, který pomáhá mladým vědcům uspět i v mezinárodní vědecké komunitě. Tento příspěvek představuje první vhled do tohoto zajímavého a komplexního tématu, který bude předmětem dalšího výzkumu.