"My jsme od Alexandra Makedonského. Je o tom i píseň, že Alexandr Makedonský byl náš car," říká v jednom z rozhovorů Baj Steriu, který se považuje za hrdého Aromuna.
Jeho vyprávění je jedním z mnoha příběhů o tom, kdo vlastně jsou "Aromuni". Příběhů, o něž se má opřít legitimita a přesvědčivost soudobých revitalizačních snah.
Aromuni jsou v českém prostředí takřka neznámí; procesy etnomobilizace, jimiž procházejí, nejsou příliš popsány ani v literatuře zahraniční. Záměrem této etnografické studie však není jen prezentovat jeden unikátní "obrodný" projekt a málo známou skupinu.
Analýza konkrétních identitních politik a revitalizačních strategií, rámovaných diskurzem etnicity a vyjednávaných v transnacionálních sítích, má nabídnout inspiraci pro komparativní studium jiných podobných procesů. Kniha m á tři části.
První představuje kontext etnografického bádání a jeho teoreticko-metodologická východiska. Druhá shrnuje různorodé verze aromunských dějin a pokrývá období od domnělých počátků aromunské historie do současnosti; zdůrazňuje především ty momenty, které zvýznamňují sami aktéři.
Třetí část, zaměřená na současnou situaci Aromunů v Bulharsku, popisuje aktéry revitalizace, způsoby, jimiž usilují o "oživení" aromunství a politicko-společenský kontext, v němž se tak děje. Text ukazuje, jak je identita Aromunů formována jako "etnická" a jakou roli v tomto procesu hraje diskurz EU a dalších nadnárodních aktérů; dále analyzuje vyjednávání "podstaty" aromunské identity v napětí tradicionalistického a modernisticko-transformačního pojetí a představuje konkrétní revitalizační strategie: revitalizaci jazyka, politiky paměti a politiky in-formování (edukace, institucionalizace, transnacionalizace).
Závěr knihy je věnován motivacím a limitům celého revitalizačního úsilí.