Uvedené výzkumné šetření vychází z dat získaných ve výzkumu kritických míst matematiky na základní škole. V rámci tohoto širšího výzkumu proběhlo šetření formou internetového dotazníku pro učitele 1. stupně a učitele matematiky 2. stupně.
Kromě jiných témat se vyučující (cca 500 respondentů) měli vyjádřit rovněž k faktorům, které podle jejich názoru ovlivňují úspěšnost žáků v matematice. Vyučující se měli vyjádřit k dvanácti faktorům ovlivňujících výuku, z nichž vždy dva byly dány do kontrastu.
Nejzajímavější zjištění se týkají rozložení předpokladů vyučujících o tom, co z dvojice nadání a píle považují za důležitější faktor v rámci zvládnutí školní matematiky. Nadání považuje za důležitější 42% prvostupňových učitelů a 29% druhostupňových učitelů.
To jsou čísla velmi vysoká zvláště v souvislosti s tím, že nadání bývá učiteli pojímáno převážně staticky, neměně (Hříbková, Páchová in Rendl, Vondrová, 2013). Takový to model vysvětlení školního neúspěchu může tedy častěji u učitelů i u jejich žáků vést k rezignaci.