Cíle. Fenomén ohrožení stereotypem je považován za jednu z příčin genderových rozdílů v matematice.
Vyskytuje se ve výkonových situacích, v nichž si dívky uvědomují nižší očekávání, které vůči nim okolí má. Článek prezentuje výsledky experimentální studie ohrožení genderovým stereotypem v matematice. Studie si kladla za cíl ověřit, zda tento fenomén existuje také v případě českých žákyň.
Soubor a procedura. Výzkumný soubor tvořili žáci a žákyně 8. ročníků základních škol a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií, kteří byli rozděleni do experimentální a kontrolní skupiny.
V první fázi byla zjištěna míra identifikace s matematikou a míra genderové stereotypičnosti. O několik týdnů později byl studujícím zadán test z matematiky, jehož úvod obsahoval experimentální manipulaci, která měla za cíl aktivovat u dívek genderový stereotyp.
Hypotézy. Autoři očekávali, že aktivace genderového stereotypu povede u dívek k nižšímu výkonu v testu z matematiky.
Statistické analýzy. Data byla analyzována pomocí série čtyř hierarchických regresí, v nichž společnými prediktory byla v prvním kroku známka z matematiky, ve druhém kroku skupina a ve třetím byly do jednotlivých modelů přidány faktory dalších sledovaných proměnných.
Výsledky. Výsledky studie potvrdily fenomén ohrožení stereotypem u českých žákyň: aktivace genderového stereotypu vedla u dívek ke snížení výkonu v testu z matematiky, u chlapců se podobný vztah neobjevil.
Limity studie. Potenciálním limitem této studie může být vysoká heterogenita souboru daná různými typy školních vzdělávacích programů a používaných učebnic.