První část příspěvku byla zaměřena na výsledky longitudinální studie předškolních dětí s rizikem vzniku čtenářských obtíží, která sledovala děti až do 3. ročníku ZŠ. Jejím cílem bylo postižení variability čtenářských a pisatelských dovedností dětí s běžným vývojem, dětí s rodinným rizikem a dětí s vývojovou dysfázií.
V obou rizikových skupinách byly u dětí ve 3. ročníku ZŠ zjištěny problémy v technické stránce čtení, porozumění čtenému a v psaní - ve specifických profilech podle typu oslabení. Tématem druhé části příspěvku bylo seznámení s možnostmi diagnostiky čtenářských obtíží.
Zmíněny byly základní principy hodnocení technické stránky čtení a čtení s porozuměním, rozdíly mezi výukovými metodami čtení (analyticko-syntetická vs. genetická) i odlišné předpoklady pro tyto dva aspekty čtení. Srovnány byly dosud využívané materiály pro diagnostiku čtení a představeny byly nově rozvíjené diagnostické materiály v rámci projektu "Porozumění čtenému - typický vývoj a jeho rizika".