Mezi klasická témata ekonomické geografie patří studium rozmístění průmyslových podniků v prostoru a jejich boj o trh. Zatímco data o lokalizaci závodů jsou poměrně snadno dostupná a jejich empirické studium tudíž časté, naše znalosti o tom, kde přesně tyto podniky prodávají své výrobky, značně zaostávají. Článek se snaží zaplnit tuto mezeru v poznání studiem prostorové působnosti 54 českých pivovarů.
Východiskem je Bennisonova typologie strategií maloobchodních řetězců využívaná především ke studiu rozvoje maloobchodní sítě, která je přizpůsobena otázce distribuce piv do restaurací a na základě zjištěných dat dále upravena. Analýza ukázala, že byla nejčastěji volena strategie nákazy, nicméně nejúspěšnější byly podniky volící strategie hierarchie a segmentace.
Oproti tomu strategie vyhýbání se byla nejtypičtější pro pivovary, jimž se v porevolučním období příliš nedařilo.