Charles Explorer logo
🇨🇿

Deweyho epistemologie a pedagogika problému

Publikace na Filozofická fakulta |
2015

Abstrakt

Tématem studie je Deweyho pojetí problému, jež tvoří jednak důležitý příspěvek do problematiky epistemologické, jednak významný pedagogický princip moderní výchovné teorie a didaktiky. Problém a problematizace jsou samotným Deweyem analyzovány v několika rovinách.

Za prvé v rovině epistemologické, na níž se Dewey věnuje zejména otázce vztahu rozumu a zkušenosti, chtěje překonat tradiční dualismus racionalismu a empirismu. K tomu se druží otázka po podstatě myšlení a program transformace logiky jako teorie správného usuzování v logiku jako experimentální disciplínu.

Dále je problém tématizován v rovině psychologické, na které se ukazuje jako hybná síla vůle k poznání a ""motor"" duševního vývoje. Třetí rovinou je rovina pedagogická, v níž běží o koncepci problematizace jako východiska pro výchovně vzdělávací praxi s důrazem na výhody projektové metody.

Cílem příspěvku je ukázat Deweyho jako zakladatelskou osobnost problematologie a jako myslitele usilujícího překonat tradiční filosofické a pedagogické dichotomie rozumu a zkušenosti tím, že veškerou realitu i naše snahy pochopit ji založíme na dvou principech: na principu kontinuity a na principu aktivní, činnostní veškeré podstaty skutečnosti.