Cílem příspěvku je zmapování výuky tělesné výchovy na základních školách v České republice. Data jsou analýzou 2822 elektronických dotazníků (ZŠ z celé ČR), 50 semi-strukturovaných rozhovorů s učiteli tělesné výchovy (Praha a Středočeský kraj) a dvou focus groups s 55 studenty studujících tělesnou výchovu na vysoké škole.
Z výsledků vplynula nízká aprobovanost učitelů tělesné výchovy, zejména na 1. stupni ZŠ (51,3 %). Na 2. stupni je situace o trochu lepší - 62,7 % učitelů je aprobováno pro výuku tělesné výchovy.
Průměrně je v nesportovních školách a nesportovních třídách na 1. stupni 2,1 hodiny TV za týden; 2,2 hodiny za týden v 7.-9. ročníku a nejvíce hodin TV připadá na 6. ročník - 2,3. V případě 3. vyučovací hodiny TV za týden je v 26,4 % nějak konkrétněji zacílena (míčové sporty, plavání, aerobic, gymnastika, zdravotní TV apod.).
Ale v 73,6 % případů je tato vyučovací jednotka standardní náplně. Třídy (nikoli školy) s rozšířenou výukou tělesné výchovy mají v průměru od 2,7 do 3 hodin za týden na 1. stupni a 4 hodiny týdně na 2. stupni. Školy také zpravidla nabízejí další možnost sportovního vyžití v rámci sportovních zájmových útvarů - kroužků (69,8 %); volitelného předmětu (32 %); nepovinného předmětu (9,2 %). Žádnou z výše uvedených možností nenabízelo 19 % základních škol.