Charles Explorer logo
🇨🇿

Interakční styly budoucích učitelů tělesné výchovy

Publikace na 1. lékařská fakulta, Fakulta tělesné výchovy a sportu |
2015

Abstrakt

V článku se zaměřujeme na možnosti šetření pomocí dotazníkové metody QTI (Questionnaire on Teacher Interaction) u začínajících učitelů tělesné výchovy na středních školách (celkem=37; muži=22 a ženy=15; žáci n=450). Ukázalo se, že dotazník QTI, který dává informace o interakčních a komunikačních stylech v osmi oktantech (organizátor, pomáhající, chápající, vede k zodpovědnosti, nejistý, nespokojený, kárající a přísný) může být celkem efektivně využíván pro získání výsledků o interakčních typech.

Bylo provedeno sebehodnocení učitelů tělesné výchovy stejně jako jejich hodnocení žáky, dále pak míra shody sebehodnocení učitelů a jejich žáků aj. Obě skupiny (učitelé i žáci) se vyjadřují k interakci pozitivně a spíše spokojeně.

Mezi muži a ženami nejsou téměř žádné rozdíly v interakčním a komunikačním stylu v hodinách tělesné výchovy. Ženy se hodnotí více pozitivně než muži, žáci však hodnotí lépe tělocvikáře než tělocvikářky. Ke stanovení učitelských typů nemáme dostatečný počet učitelů tělesné výchovy, a tedy je neuvádíme.

Domníváme se, že výsledky jsou velice zajímavé, ve spojení QTI s metodu MADI a můžeme získat důležité informace o začínajících učitelích tělesné výchovy a sportu.