Charles Explorer logo
🇨🇿

Dvanáct rizik nového způsobu vzdělávání sester

Publikace |
2016

Abstrakt

Diskusní příspěvek k návrhu ministra zdravotnictví S. Němečka změnit vzdělávání zdravotních sester. Podle nového modelu by mělo k získání plné kvalifikace stačit čtyřleté studium na střední zdravotnické škole zakončené maturitou a jeden rok na Vyšší zdravotnické škole. Stručně řečeno jde o model 4 + 1 rok. Článek uvádí 12 námitek:

1. rozhodování žáků o povolání bude probíhat už v 15 letech,

2. Střední zdravotnické školy už nejsou výběrovými středními školami, jako tomu bylo v minulosti,

3. Podoba přípravy na různých středních zdravotnických školách se navzájem liší,

4. Není jasná podoba jednoletého pomaturitního studia,

5. Absolventky nové způsobu studia budou mít nižší plat,

6. Nemění se systém všech dalších zdravotnických profesí, kompetenční nejasnosti trvají,

7. Důvody odchodu sester z profese nejsou jen platové,

7. Systém se mění pouze u zdravotních sester a nikoli jiných zdravotnických profesí,

8. Změna ohrozí vědní obor ošetřovatelství na vysokých školách a výzkum v něm,

9. Není pravda, že by v jiných evropských zemích byla tendence vracet se ke středoškolskému studiu sester,

10. Obor všeobecná sestra patří k regulovaným profesím, kde směrnice Evropského parlamentu vyžaduje, aby byli do odborné přípravy přijímáni pouze žáci, kteří mají ukončené všeobecné vzdělání v délce alespoň 10 let a v ČR má základní škola jen 9 ročníků,

11. Model 4 + 1 nesplňuje směrnici EU o uznávání kvalifikací ve zdravotnictví, kde je na prvním místě vysokoškolské vzdělávání, na druhém místě vzdělávání na vyšších odborných školách, na třetím místě pak programy odborného vzdělávání; české střední zdravotnické školy však neposkytují pouze odborné vzdělání, ale mají relativně velký rozsah všeobecně vzdělávacích předmětů,

12. Česká "třetí cesta" ke vzdělávání sester není solidním a dlouhodobým řešením nedostatku zdravotních sester.