Cíle. Záměrem studie je určit vliv vybraných ukazatelů sociální interakce v rodinách školáků na ranou gramotnost dětí v průběhu prvního školního roku.
Vzorek a metodika. Do longitudinální panelové studie bylo náhodně vybráno 25 základních škol ve Středočeském kraji a v Praze.
Výsledný analyzovaný soubor tvoří 376 žáků, kteří nastoupili do 1. třídy ve školním roce 2013/14. Na počátku a na konci 1. třídy bylo provedeno opakované měření rané gramotnosti (test rychlého čtení) spolu s polostrukturovaným rozhovorem.
Výzkumné otázky. Má čtení a komunikace rodičů s dětmi, resp. v předškolním období záměrné učení dětí číst vliv na čtenářskou dovednost na počátku a její změnu ke konci prvního školního roku? Tyto vztahy jsou posuzovány souběžně s vlivem vzdělání rodičů, rodinné situace (ne/ úplná rodina) a navštěvováním mateřské školky.
Statistické analýzy. Rozdíly ve výsledcích testu rychlého čtení byly zkoumány pomocí regresní analýzy, v případě změny v čase s korekcí pro panelová data pomocí residualizace skóre změny.
Výsledky. Vliv vzdělání rodičů, navštěvování školky, úplné rodiny a učení dětí číst v předškolním období na ranou čtenářskou gramotnost na počátku první třídy je významný, naopak efekt společného čtení a povídání si s rodiči o čteném je nulový.
Celkově během školního roku došlo k velkému nárůstu čtenářské dovednosti, počet přečtených slov je na konci první třídy čtyřnásobný. Efekty čtenářské interakce v rodině a dalších sledovaných faktorů na rozdíly mezi žáky v dovednosti číst slova po 8 měsících školní výuky vymizely.
Limity studie. Údaje o sociální interakci v rodině byly dosud získány pouze z výpovědí dětí samotných. Výzkumná otázka je zatím sledována jen na prvních dvou vlnách panelové studie - počátku a konci 1. třídy, což je poměrně krátký časový úsek.
Tyto limity by měla pomoci překonat data z další vlny výzkumu.