V rámci hledání obsahu výuky informatiky pro základní a střední školy je na místě se dívat i mimo tradiční oblasti (jako jsou např. algoritmizace, programování, reprezentace informací). Jinak bychom mohli přijít o témata, o nichž by měl v rámci všeobecného vzdělání každý vědět, přestože třeba nepatří do úvodních kurzů na vysokých školách.
Jedním z takových témat je umělá inteligence. V odborném vzdělání je pojímána převážně z technického hlediska, studenti se učí, jak řešit problémy pomocí moderních technik.
To pro jednotlivce mimo obor není příliš zajímavé. Na druh é straně se jeví jako podstatné dostat ve škole šanci zamyslet se nad možnostmi dalšího vývoje umělé inteligence a jeho důsledcích, a to na základě faktů, nikoliv vědecko-fantastické umělecké tvorby.
V příspěvku navrhneme a zdůvodníme vzdělávací cíle pro téma umělá inteligence na úrovni gymnázia. Dále ukážeme souvislosti s učivem informatiky i stávajících vzdělávacích oblastí.
Na konci příspěvku naznačíme možné pojetí umělé inteligence ve výuce prostřednictvím několika příkladů konkrétních aktivit.