Charles Explorer logo
🇨🇿

Bourdieuho "historický původ čistého estetična" jako kritika institucionální analýzy George Dickieho

Publikace na Filozofická fakulta |
2014

Abstrakt

Tento článek si klade za cíl postihnout spojení mezi institucionální teorií umění George Dickieho a koncepcí "polí" Pierra Bourdieu. První část článku představuje dva aspekty Dickieho teorie, které Bourdieu podrobuje kritice, tj. problematiku historické dimenze světa umění a otázku geneze umělce.

Ve druhé části autorka konfrontuje Bourdieho námitky s oběma verzemi Dickieho koncepce (Dickie institucionální teorii zásadním způsobem reformuloval v knize Kruh umění v roce 1984). Předkládá tvrzení, že přestože Dickie zcela neopomíjí historickou podmíněnost světa umění, neuvědomuje si její skutečný význam.

Podobnobným způsobem se snaží prokázat, že Dickie v revidované verzi teorie věnuje více prostoru osobě umělce, avšak nebere v potaz jeho sociální determinaci. Cílem článku je demonstrovat, že se Bourdieu mýlil, když obviňoval Dickieho, že opomíjí výše uvedené aspekty, ale zároveň prostřednictvím Bourdieho vhledu dokázat, že Dickieho pozornost těmto tématům byla nedostatečná.