Charles Explorer logo
🇨🇿

Zápletka v mluvených narativech dětí mladšího školního věku

Publikace na Filozofická fakulta |
2016

Abstrakt

V příspěvku jsou představeny výsledky výzkumu narativ dětí mladšího školního věku zabývajícího se jejich schopnostmi pracovat se zápletkou. Práce navazuje na výzkum Steinové a Albrové, které analyzovaly, jak jsou děti schopné sledovat ve vyprávění stanovený cíl.

Analýzu jsme provedli na vzorku 315 narativ, které děti vytvořily na základě požadavku, aby vyprávěly pohádku. Zatímco již v 1. třídě 40 % dětských narativ obsahovalo zápletku s rozuzlením, v 5. třídě stoupl tento počet pouze na 70 %.

Přitom jsme zaznamenali rozdíly i mezi narativy chlapců a děvčat - dívky v našem vzorku dokázaly vytvořit zápletku v průměru dříve než chlapci, avšak ve čtvrté a páté třídě již tento rozdíl není patrný. Dle našeho očekávání by na konci prvního stupně základní školy měla být již naprostá většina dětí schopna vytvořit zápletku a dovést ji k rozuzlení.

Domníváme se, že toto zjištění by mělo být impulsem k systematickému zařazení tvorby vyprávění do výuky.