Výzkum představený v tomto příspěvku se zabývá analýzou struktury a koherence mluvených narativ dětí mladšího školního věku. Na vzorku narativ 50 dětí jsme potvrdili zjištění A.
Nicolopoulou, že existují zásadní rozdíly mezi narativy dívek a chlapců. Dívky preferují tzv. rodinný žánr a chlapci tzv. hrdinský žánr.
V rámci každého z těchto dvou žánrů jsme stanovili několik modelů, na jejichž základě děti svá narativa strukturovaly. Ukázalo se, že narativa dětí, které využívaly rodinného nebo hrdinského žánru, mají ve většině případů přehlednou výstavbu a logické členění.
Ovšem zaznamenali jsme také nezanedbatelný počet narativ, která nebylo možné zařadit ani k jednomu z těchto žánrů. Tato narativa vykazovala značné problémy ve struktuře a kauzálních vztazích mezi jednotlivými částmi vyprávění.
Výsledky naší analýzy naznačují, že se tyto problémy týkají častěji chlapců než dívek.