Charles Explorer logo
🇨🇿

Škála adaptivních schopností u dětí - vývoj posuzovacích škál

Publikace na Filozofická fakulta |
2016

Abstrakt

Adaptivní dovednosti jsou významné pro nezávislost a soběstačnost člověka v jeho životě. Jde o široce definovaný konstrukt zahrnující dovednosti sociální, praktické a konceptuální (dle teoretického modelu DSM-5).

Vývoj české škály adaptivních schopností pro děti je projektem, který navazuje na činnost odborné skupiny pro diagnostiku lehkého mentálního postižení při Národním ústavu pro vzdělávání. Je vytvářena dotazníková forma pro hodnocení dítěte rodičem, hodnocení učitelem a forma pro strukturovaný rozhovor s rodiči.

Primárními uživateli nástroje budou odborní pracovníci školských poradenských pracovišť (psycholog, speciální pedagog). Metoda je konstruována se záměrem dosáhnout co nejvyšší kulturní adekvátnosti jak vůči majoritní populaci tak i minoritním skupinám obyvatelstva, zejména romské populaci.

V našem příspěvku představíme dosavadní postup vývoje diagnostického nástroje a nastíníme poznatky z pilotních studií, zaměřených na obsahovou validitu položek a srozumitelnost nástroje pro uživatele i respondenty.