Charles Explorer logo
🇨🇿

Ženy za pokladnou : pracovní podmínky žen v supermarketech

Publikace

Abstrakt

Cílem výzkumu bylo na příkladu zaměstnání žen v obchodě, specificky prodavaček v supermarketech, přispět k porozumění vzájemného podmiňování pracovních podmínek a sociální reprodukce u žen v nízkopříjmových a prekérních zaměstnáních. Jádro výzkumu tvořily kvalitativní rozhovory s ženami pracujícími na pozicích prodavaček a s vybranými institucionálními aktéry.

Zásadní otázky se zaměřovali na proměnu charakteru zaměstnání v obchodě na pozici pokladních a prodavaček a s důrazem na formy prekrizace práce v tomto odvětví. V návaznosti na to byly zkoumány otázky sociální reprodukce, konkrétně kombinace pracovního, rodinného a soukromého života.

Výzkum poukazuje na to, jak v důsledku tlaku na flexibilitu dochází k zásadním proměnám práce prodavaček. Růst intenzity práce, spolu s růstem neplnohodnotných flexibilních úvazků, zvyšováním intenzity práce a dekvalifikací má dalekosáhlé důsledky pro pracovní i mimopracovní život zaměstnankyň.

Jsou to zejména nízké mzdy, které zásadně ovlivňují postavení prodavaček a limitují možnost být uspokojivě jak placenými pracujícími tak pečovatelkami a osobami se svými vlastními soukromými zájmy a zálibami. V tomto ohledu výzkum poukazuje na nutnost vyššího zohlednění ekonomických aspektů v politikách slaďování.