Článek se věnuje tématu diskriminace romské menšiny v českém vzdělávacím systému a opatření zaměřeným na zlepšení stávající situace. Přes kroky, které již byly realizovány Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy, romské děti jsou stále nadměrně zastoupeny ve školách pro děti trpící lehkou duševní chorobou.
Proto Ministerstvo školství plánuje zavést systém podpůrných opatření k podpoře všem dětem, které to potřebují. Aby se maximalizoval účinek podpůrných opatření, bude třeba shromažďovat údaje týkající se schopnosti každého žáka a jejich další vlastnosti a analyzovat, které podpůrné opatření je pro ně nejvhodnější.
Autoři popisují příklady programů zaměřených na podporu romských dětí ve vzdělávání. Zvláštní pozornost je věnována zkušeností autorů získaných díky učení základů práva na letní škole pro mladé romské hudebníky.
Autoři popsali svoji zkušenost a zformulovali principy, které věří, že je nezbytné dodržovat pro úspěšnou práci s romskými dětmi a mládeží.