Domácí (individuální) vzdělávání je alternativní formou vzdělávání, kterou český vzdělávací systém v současné době umožňuje po celou dobu povinné školní docházky. Domácí vzděl ávání poskytuje možnost individualizace vzdělávání tam, kde je to z nejrůznějších důvodů zapotřebí.
V tomto příspěvku je čtenářům předložena zkušenost individuálního vzdělávání chlapce se speciálními vzdělávacími potřebami (dyslexie, dysgrafie, dysortografie, nevyhraněná lateralita, specifické poruchy učení) v kombinaci s nadprůměrným IQ. Pozornost je zaměřena na období, v němž probíhal individuálně vedený nácvik čtení a psaní.
Příspěvek podrobně popisuje chlapcovy obtíže při osvojování si čtenářské gramotnosti a zvládání psaní a rovněž popisuje metody nácviku, jejichž pomocí ho matka nakonec číst a psát naučila. V návaznosti stručně popisuje chlapcovo studium až po maturitu, přijetí na vysokou školu a nástup do zaměstnání.
Kazuistika poukazuje na skutečnost, že domácí vzdělávání může být pro děti se speciálními potřebami velkým přínosem.