Charles Explorer logo
🇨🇿

Mocenské hry mezi výzkumníkem a informantem: Konceptualizace moci v analýze výzkumného rozhovoru

Publikace na Fakulta sociálních věd |
2016

Abstrakt

Článek představuje možnou konceptualizaci moci pro analýzu mocenských strategií účastníků výzkumného rozhovoru. Autorka vychází ze sémiotické triády a doporučuje sledovat mocenské strategie v rámci tří dimenzí rozhovoru (struktura/obsah/interakce).

Moc v daném kontextu definuje jako schopnost ovlivňovat jednotlivé dimenze rozhovoru, přičemž ve všech jsou mocenské vztahy dynamické a vyjednávané v rámci interakce. Rozlišit pak můžeme různé formy moci: a) moc ovlivňovat pravidla hry (metapower), b) moc nastolovat nová témata (agenda setting power) a c) moc ve smyslu dominance vycházející ze vzájemného srovnávání aktérů (positioning).

Rozlišení tří různých forem moci může dále sloužit k systematickému zkoumání možných mocenských strategií. Na příkladu rozhovorů s politickými elitami autorka ukazuje příklady takových strategií (např. změna pravidel, otevírání nových témat a "rady moudrých") a upozorňuje na jejich významotvorný charakter.

Reflexe mocenských vztahů v rámci výzkumné situace může zvýšit validitu výzkumu a pomoci výzkumníkovi lépe promyslet scénář, zarámování rozhovoru či vlastní performativní strategii. Zároveň tento druh reflexe je třeba zohlednit při promýšlení etických otázek spojených s výzkumem.