Publikace shrnuje výsledky projektu Hudba jako výrazný prostředek kultivace řeči předškolních dětí, který podpořila Grantová agentury UK v Praze (č. 934213). Teoretická část se věnuje múzickým faktorům řeči, neurofyziologii hudebních i řečových projevů a jejich vývoji u dětí v předškolním věku.
Další kapitoly přibližují vztahy mezi sluchovou pozorností, poruchami hudebnosti a řeči. Zvláštní kapitola je věnována tematice osvojování češtiny jako cizího nebo druhého jazyka.
Autorka připomíná několik starších i novějších metod, které cíleně používají hudební výchovu a muzikoterapii k podpoře řeči dětí a k reedukaci specifických poruch učení. Praktická část publikace popisuje organizaci, průběh a výsledky terénního výzkumu, který probíhal v několika mateřských školách, v základní umělecké škole a v přípravných ročnících základních škol. Čtenáři jsou seznámeni s principy metodiky Hudební činnosti v logopedické prevenci, kterou autorka publikace vytvořila pro experimentální část výzkumu.
Podrobně je dále představen diagnostický materiál používaný k hodnocení hudebních a řečových schopností předškolních dětí. V závěrečných kapitolách jsou prezentovány výsledky základního výzkumu i experimentu.
Cílem základního výzkumu bylo podchycení společných rysů chování dětí s atypickým vývojem řeči při hudebních činnostech v mateřské škole a hodnocení četnosti paralelního výskytu amúzie a poruch řeči. Experiment, který sledoval vliv zařazení experimentální metodiky Hudební činnosti v logopedické prevenci na rozvoj řečových a hudebních schopností předškolních dětí, prokázal pozitivní vliv ověřované metodiky.
Zvláštní pozornost je věnována rozvoji fonematického sluchu prostřednictvím specifických vokálních činností. Ze závěrů teoretického i terénního výzkumu vyvozuje řešitelka projektu konkrétní doporučení do pedagogické praxe.