Charles Explorer logo
🇨🇿

Podíl médií na formování subjektivní reality

Publikace na Matematicko-fyzikální fakulta, Fakulta sociálních věd |
2016

Abstrakt

Téma vztahu médií a reality bývá nejčastěji zkoumáno v souvislosti s principy novinářské objektivity a různých vědomých či nevědomých způsobů zkreslování mediálních sdělení. Pod touto vrstvou však leží další roviny, které se netýkají jen dílčích informací, ale celkové představy člověka o světě, tj. jeho subjektivní reality.

Cílem tohoto příspěvku je poukázat na významný podíl médií na formování subjektivní reality. V první části bude představeno fenomenologické hledisko, v němž média hrají roli jednoho ze zprostředkovaných zdrojů informací.

Ve druhé části budou média uchopena coby jedna z institucí podílející se na sociální konstrukci reality a závěrečná část vše propojí v tématu subjektivity jedince a vědomých i nevědomých vlivů médií na formování naší představy o světě. Cílem je využít oblast filozofie a epistemologie médií pro formování praktického základu, z něhož se odvíjejí další, partikulárnější otázky vztahu médií a reality, např. výše zmíněná novinářská objektivita.