Příspěvek prezentuje výsledky komparativního výzkumu, který byl uskutečněn mezi žáky českých, anglických a skotských škol sekundárního stupně vzdělávání (ISCED 2-3). V rámci výzkumu jsou mapovány představy žáků o evoluci a přírodním výběru.
Dále je zjišťováno, která evoluční témata jsou pro žáky náročná k pochopení při výuce. Data byla získávána pomocí online dotazníku.
Při statistickém zpracování byly samostatně vyhodnoceny odpovědi českých a britských žáků. Výsledky ukazují, že vizuální představa pojmu evoluce se jak u českých tak britských žáků vztahuje převážně k evoluci člověka, kdežto představa o pojmu přírodní výběr je více rozdílná.
Z určitých odpovědí je zřejmé, že někteří čeští i britští žáci sdílejí konkrétní nejasnosti a miskoncepce o evoluci a přírodním výběru. Také je patrné, že některá témata jsou pro žáky velmi náročná k pochopení.