Příspěvek je věnován popisu a srovnání písemného projevu žáka třetí třídy, který píše v běžném modelu vázaného písma (latinka) a v modelu písma nevázaného (Comenia Script). Odlišuje obtíže v psaní, které jsou pro dané období typické od těch, které by mohly naznačovat závažnější problémy. Žáci, kteří byli zapojeni do výzkumného projektu (N = 180), byli vyučováni metodou psaní Comenia Script a běžnou vázanou latinkou.
Na konci třetí třídy (v roce 2013) prošli diagnostickou prověrkou, prostřednictvím které byly sledovány písařské a pisatelské dovednosti v obou modelech psaní. K hodnocení písemných produktů byla upravena hodnotící škála Veverkové a Kucharské (2012), která zahrnovala popis jev ů, vážících se na grafomotorické a gramatické aspekty psaní, včetně celkové chybovosti a práce s chybou.
Každá sledovaná oblast zahrnovala sérií ukazatelů, jejichž prostřednictvím bylo možno vytvořit ucelenou představu o podobě písemného projevu v daném období. Každý ukazatel byl samostatně bonifikován na tříbodové škále.
Díky tomu vznikl celistvý obraz podoby písma současného školáka ve dvou vyučovaných modelech písma ve 3. ročníku. Dosažené výsledky by mohly sloužit v psychologické poradenské praxi.