V současné době neexistují učebnice pro žáky-cizince pro jednotlivé ročníky a předměty, které by odpovídaly očekávaným obsahovým výstupům RVP ZV a zároveň zohledňovaly fakt, že čeština je pro ně jazykem cizím, či druhým. Příspěvek se zaměřuje na možnost adaptace stávajících učebnic pro žáky - nerodilé mluvčí s ohledem na jejich úroveň ovládání jazyka a na dokumenty pro vyučování cizímu jazyku, jež jsou nyní vyučujícím k dispozici (referenční popisy češtiny jako cizího jazyka a Společný evropský referenční rámec).
Jsou zde představeny také výsledky šetření srovnávající úspěšnost v řešení úkolů a porozumění textu žáky-cizinci na základě dvou typů výukových materiálů - původní kapitoly v učebnici dějepisu pro nižší ročníky 2. stupně ZŠ a její upravené podoby odpovídající jazykové úrovni A2/B1.