Charles Explorer logo
🇨🇿

Laparoskopické simulátory a jejich současný přínos pro chirurga

Publikace na 1. lékařská fakulta, Fakulta tělesné výchovy a sportu |
2016

Abstrakt

Úvod: V dnešní době laparoskopické operace představují běžnou součást chirurgické praxe. Mají však svá specifika a vyžadují zvláštní způsob přípravy.

K nácviku dovedností se v poslední době stále více využívají simulační techniky. Cílem tohoto systémového přehledu je zpracovat dostupnou literaturu na téma laparoskopických simulátorů, zhodnotit jejich přínos při edukaci chirurgů a identifikovat nejefektivnější typ simulace.

Metody: K vyhledávání relevantních publikací jsme použili databáze PubMed, Web of Science, Cochrane Library. Při vyhledávání byla použita hesla "laparoscopy, simulator, surgery, assessment".

Vyhledávání bylo omezeno na prospektivní studie publikované v posledních 5 letech v anglickém jazyce. Výsledky: Z celkového počtu nalezených 354 studií bylo do přehledu zařazeno 26, které odpovídaly naším kritériím.

Devět studií porovnávalo jednotlivé simulátory mezi sebou. Pět studií vyhodnotilo "high a low fidelity" (virtuální a box simulátory) jako stejně účinné (EBM 2a).

Ve třech případech byl shledán efektivnější "low fidelity" krabicový simulátor (EBM 2aMINUS SIGN 3b). Pouze jedna studie preferovala virtuální simulátor (dále jen VR) (EBM 2b).

Třináct studií hodnotilo přínos simulátorů do praxe. Dvanáct shledalo trénink na simulátoru jako efektivní způsob přípravy (EBM 1bMINUS SIGN 3b).

Jedna studie naproti tomu nenašla rozdíl mezi tréninkem na simulátoru a tradičním způsobem přípravy (EBM 3b). Devět studií hodnotilo přímo některou z metod hodnocení laparoskopických dovedností.

Tři studie zhodnotily VR simulátor jako vhodný nástroj hodnocení. Další studie hodnotily jako úspěšný skórovací systém GOALS-GH.

V jednom případě byl úspěšný model analýzy pohybu rukou. Většina studií byla observačních (EBM 3b), pouze 2 studie byly vyšší kvality (EBM 2b).

Závěr: Simulátory jsou efektivním nástrojem k nácviku laparoskopických technik (EBM: 1b). Z dostupných dat nelze jednoznačně určit, který ze simulátorů je nejefektivnější.