Charles Explorer logo
🇬🇧

The Teaching of Human Evolution in Science Education at Lower and Upper Secondary Schools in the Czech Republic

Publication

This text is not available in the current language. Showing version "cs".Abstract

Téma evoluce člověka je v České republice pevnou součástí rámcových vzdělávacích plánů základního i gymnaziálního vzdělávání. Předkládaná studie mapuje výuku evoluce člověka na českých školách v rámci předmětu přírodopis (na 2. stupni) a biologie (na 3. stupni).

Data byla získána pomocí dotazníkového šetření, kterého se zúčastnilo 217 učitelů ze všech krajů České republiky. Z šetření, zaměřeného na používané výukové materiály, probírané druhové spektrum, hodinovou dotaci atd. mimo jiné vyplývá, že jen 5% středoškolských učitelů a 13% učitelů ze základních škol vyhovují pro výuku tématu evoluce člověka aktuální učebnice.

Ve výuce na obou stupních jsou nejčastěji zmiňovány druhy jako Homo habilis, H. erectus a H. neanderthalensis a dále Homo sapiens, ze kterého je jako další samostatný druh často nesprávně vyčleňován Homo sapiens sapiens.