Samozřejmou součástí profesní přípravy budoucího pedagoga je pedagogická praxe, kterou realizuje většina studentů Pedagogické fakulty UK třemi způsoby. V bakalářském studiu absolvují studenti prezenčního i kombinovaného studia nejprve orientační praxi, která má formu náslechů a následných reflexí ve školských i mimoškolských zařízeních a měla by studenty zejména prvních a druhých ročníků především motivovat.
V navazujícím magisterském studiu po splnění předmětu obecn á a školní didaktika navštěvují souvislou oborovou a současně pedagogicko-psychologickou praxi, obě s reflektivními semináři, ve kterých se předpokládá prezentace aktivit studentů. Všechny typy praxí jsou povinným či povinně volitelným předmětem, studenti je absolvují pod odborným vedením vyučujících z jednotlivých kateder a ve spolupráci s fakultními školami a fakultními učiteli, ale i s dalšími participujícími institucemi.
Výstupem z praxí je portfolio studenta se splněnými úkoly, které je hodnoceno vedoucím praxe. Text článku je věnován koncepci pedagogické přípravy ve studijním oboru pedagogika.