Charles Explorer logo
🇨🇿

Porozumění čtenému - typický vývoj a jeho rizika

Publikace na Pedagogická fakulta |
2016

Abstrakt

Úvodní kapitola kolektivní monografie, která je zaměřena na druhou etapu výzkumu projektu GAČR Porozumění čtenému - typický vývoj a jeho rizika, seznamuje čtenáře s nejdůležitějšími výsledky první etapy výzkumu cíleného na žáky běžného vývoje mladšího školního věku (1.-4. ročníků ZŠ). V ní byla soustředěna pozornost na vývoj čtenářských dovedností v obou výukových metodách čtení, na postižení charakteristik vývoje a úrovně dekódování a zejména na porozumění čtenému, na sledování souvislostí mezi ním a dekódováním i na prekurzory porozumění čtenému.

Nebyly vynechány ani environmentální a osobnostní aspekty, mající dopad na čtení s porozuměním. Připomenuty jsou i diagnostické nástroje, které byly ve výzkumu použity - jak z produkce členů výzkumného týmu, tak nástroje v České republice používáné.

Vstupní kapitola tak umožňuje sledovat celý projekt v kontextu, jak byl naplánován i realizován, v použitém jednoduchém modelu čtení (Gough & Turmer, 1986).