Problematika tzv. rizika dyslexie (rizika vzniku dyslexie, rizikových faktorů ve vývoji gramotnosti) či tzv. prekurzorů dyslexie je u nás rozvíjena především v praktické rovině. Existují depistážní či diagnostické nástroje, pomocí kterých lze na konci předškolního a časně školního věku identifikovat vývojovou úroveň v oblastech nutných pro rozvoj gramotnostních dovedností (Lazarová, 1999; Švancarová, Kucharská, 2001; Sindelar, 2010) a tak u konkrétního dítěte upozornit na nutnost dalšího rozvoje.
Existuje nespočet metodik a metodických materiálů, které mohou být užívány pro podporu rozvoje dílčích funkcí. Zatím je však u nás méně studií, které se věnují sledování dětí s tzv. rizikem gramotnostních obtíží nebo se u dětí s dyslexií zabývají problematikou porozumění čtenému.
A právě o takto zaměřených a nedávno realizovaných výzkumech v České republice tato prezentace referuje.