Charles Explorer logo
🇨🇿

Výběr textů a testování čtení s porozuměním na VŠ

Publikace na Filozofická fakulta |
2016

Abstrakt

Příspěvek se zabývá problematikou testování čtení s porozuměním na VŠ. Častá věta typu: "studenti snad ani nemusí umět mluvit, hlavně když si umí v cizím jazyce něco přečíst", může být ve skutečnosti velmi zavádějící. Co se vlastně po studentech chce? Je třeba si uvědomit, že studenti by si takto měli "jenom přečíst a porozumět" odbornému textu ze specifického vědeckého oboru, umět ho kriticky vyhodnotit, vysvětlit a poté aktivně přeformulovat a uplatnit ve svém studiu, při přípravě seminárních a jiných prací.

Příspěvek se bude zabývat vyhodnocením tzv. "readability" textů, které studenti reálně přinesli na odbornou zkoušku z anglického jazyka na FF UK v Praze. Toto vyhodnocení bude provedeno za pomoci tzv.

Gunning Fog Index, který určuje úroveň čitelnosti a porozumění anglických textů v závislosti na věku rodilých anglicky mluvících studentů a pokusí se o porovnání s úrovní dosahovanou studenty při závěrečné zkoušce z angličtiny na FF UK.