Činnost katedry rusistiky a lingvodidaktiky se vždy zaměřovala na bipolární vzdělávání učitelů, v němž je adekvátně zastoupena složka nauková a pedagogicko-psychologická. Její odborníci vytvářeli teorii didaktiky ruského jazyka jako vědního oboru na základě výsledků bádání Pražského lingvistického kroužku.
K rozvoji oboru od 90. let přispívají celostátní semináře k teoretickým základům didaktiky cizích jazyků a celostátní semináře k výuce ruského jazyka. Nová koncepce učitelské přípravy odráží změněné podmínky výuky cizích jazyků po r. 1989 i požadavky mezinárodních dokumentů. 20 let katedra pracuje na koncepci výuky ruského jazyka od ZŠ po VŠ.
Aplikovaným výstupem jsou 3 učební soubory pro ZŠ a SŠ. Výzkum byl podpořen několika granty, za svůj trvalý projekt katedra považuje Multidisciplinární aspekty utváření komunikativní kompetence při výuce cizího jazyka.