Charles Explorer logo
🇨🇿

Model ověřování úloh ke Standardům pro základní vzdělávání vzdělávacího oboru Chemie

Publikace na Pedagogická fakulta |
2016

Abstrakt

Pět let po zavedení Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání do českého kurikulárního systému vyvstala potřeba konkretizovat očekávané výstupy. Standardy vytvořené s tímto cílem zahrnují příklady problémových úloh pro hodnocení očekávaných výstupů (viz.

Rusek, 2014). Později byly ukázkové úlohy doplněny metodickými komentáři ke vzdělávacím standardům.

Tento příspěvek představuje model ověřování těchto úloh. Ty byly vytvořeny na třech úrovních obtížnosti (minimální, optimální a excelentní) pro každý z vybraných tematických celků.

Dosud byly vytvořeny a pilotovány úlohy pro osm očekávaných výstupů vzdělávacího oboru Chemie. Aby nedocházelo k ovlivňování mezi zadáním jedné a řešením další úlohy z jednoho tematického celku byly úlohy rozřazeny do testů.

Každý test sestával ze tří úloh různého tématického zaměření a byl sestaven s ohledem na obdobnou obtížnost. testy byly zaslány do třech základních škola a 2 víceletých gmynázií. Žáci (N = 166) kromě řešení testu vyplňovali i dotazník zkoumající jejich hodnocení úloh. Výsledky ukazují, že úspěšnsot žáků při řešení úloh není podmíněna pouze úrovní kognitivní obtížnosti (mentálními operacemi). Úspěšnost žáků koreluje s jejich známkou z chemie. Žáci gymnázií byli zároveň úspěšnější než žáci základních škol.

Rusek, M. (2014). Standardy základního vzdělávání pro výuku chemie.

Pedagogika, 64(4), 422-428.