Příspěvek shrnuje výsledky longitudinálního sledování plavecké výkonnosti uchazečů o studium na Pedagogické fakultě Univerzity Karlovy (PedF UK) v Praze v letech 1990 - 2010. Záměrem práce bylo na základě analýzy výsledků plaveckých testů a jejich následného zpracování vyhodnotit sledované období z hlediska změn aktuální výkonnosti uchazečů.
Plavecký test, je na základě mnohaletých empirických výzkum ů charakterizován především délkou tratě 100 metrů plavání volitelným způsobem a povinným startovním skokem. Práce navazuje na výsledky podobných šetření na vysokých školách v ČR a v SR, která byla uskutečněna v minulých letech.
Bylo zjištěno, že průměrné výkonnostní výsledky plavání všech uchazečů o studium na PedF UK v průběhu let 1990 - 2010 měly mírně klesající tendenci - uchazeči plavali pomaleji. Muži i ženy měli tendenci v průběhu let snižovat rychlost, ale u žen uvedený trend nebyl tak výrazný jako u mužů, takže v případě žen lze hovořit spíše o konstantním nebo mírně se zhoršujícím výsledku.
Z hlediska výkonnosti bylo velmi zajímavé, že tendence účastníků plavat pomaleji byla výraznější po roce 2005. Na základě zjištěných výsledků usuzujeme, že se přijímacího řízení po roce 2005 účastnili plavecky méně zdatní jedinci než v letech předchozích a že tito uchazeči o studium na PedF UK byly právě tou generací, kterou postihly po roce 1989 kvalitativní změny v organizaci plavecké výuky v rámci TV na ZŠ.