Charles Explorer logo
🇨🇿

Dvouleté děti v předškolním vzdělávání - od jara do léta

Publikace na Pedagogická fakulta |
2017

Abstrakt

Ve druhém díle publikace jsou sumarizovány právní předpisy týkající se zařazování dvouletých dětí do MŠ a detailně objasněny změny, které jsou a budou postupně zaváděny v předškolním vzdělávání v souvislosti s novelou školského zákona. Není opomenuto vysvětlení, jak se tyto změny promítají do důležitých kurikulárních dokumentů, jakými jsou Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání (RVP PV, 2017) a školní vzdělávací programy.

V teoretické části byl dále kladen důraz na objasnění možností zajištění péče o děti od dvou let mimo rodinu směřující k lepšímu pochopení aktuální situace v předškolním vzdělávání. Speciální pozornost je věnována zápisu do mateřských škol a včasnému vytvoření podmínek pro zařazování dvouletých dětí do mateřských škol.

Autorky pokračují, analogicky s prvním dílem, v objasňování dalších pedagogických východisek vycházejících z osobnostně orientovaného modelu vzdělávání. Detailněji se věnují významu a realizaci pedagogické diagnostiky a specifikům práce s dětmi žijícími v jiných životních podmínkách.

Problematika vzdělávání dvouletých dětí vmateřských školách je aktuálním a do jisté míry ožehavým tématem v České republice. O pojetí institucionální výchovy dětí mladších tří let koluje několik mýtů, které jsou sice v naší společnosti dlouhodobě zakořeněny, avšak nejsou výzkumně podloženy.

K zařazování dvouletých dětí do mateřských škol se vyjadřují nejen odborníci, rodiče, ale imnozí politici. Každý sleduje velmi často pouze svůj osobní zájem.

Snahou předložené publikace je hledání řešení, jak vytvořit ideální podmínky pro zařazení dvouletých dětí domateřských škol. V první řadě je nutné respektovat potřeby dětí, ale také nesmíme opomíjet potřeby učitelůmateřských škol a samotných rodičů.

Autorky hledají efektivní cestu, jak v zájmu dítěte a ostatních aktérů naplňovat principy osobnostně orientovaného přístupu ke každému jedinci, což shrnují do třech doporučení: úcta k dítěti, respekt k práci učitele mateřské školy a důvěra v roli rodiče.