Charles Explorer logo
🇬🇧

Research on Affective Dimension of Primary Pupils' Preconceptions about Intellectual Disability

Publication at Faculty of Education |
2017

Abstract

Výzkumně opomíjenou problematikou, která významně ovlivňuje proces inkluze, je diagnostika pojetí (prekoncepcí) intaktních žáků o vrstevnících s mentálním postižením. V českém výzkumném kontextu dosud nebyla provedena žádná výzkumná studie, která by se explicitně zabývala dětským pojetím fenoménu mentálního postižení.

V tomto příspěvku proto představujeme výsledky transverzálního kvantitativního výzkumu afektivní dimenze (postojů) prekoncepcí intaktních žáků o mentálním postižení. Výzkumný vzorek tvořili intaktní žáci (n = 1546) z 22 základních škol ze tří různých krajů v České republice.

Jednalo se o žáky ve věkovém rozmezí 10-15 let (žáci 5., 7. a 9. ročníků). V rámci výzkumu byly využity statistické procedury (explorativní faktorová analýza, ANOVA ad.), které umožnily blíže analyzovat strukturu postojů intaktních žáků.

Z výsledků je patrné, že postoje intaktních žáků k vrstevníkům s mentálním postižením jsou celkově pozitivní. Nicméně tyto postoje se z hlediska různých výzkumně analyzovaných proměnných liší, např. dívky mají pozitivnější postoje ve srovnání s chlapci. Žáci, kteří mají přímou osobní zkušenost s lidmi s mentálním postižením, mají v porovnání s ostatními skupinami žáků pozitivnější postoje.