Analýza vyhodnocuje dopady navrhovaného zvýšení daňové slevy na druhé a další dítě na reprezentativním vzorku domácností s využitím mikrosimulačního modelu Taxben, který umožňuje kvantifi kovat nejen celkové rozpočtové dopady navrhované reformy, ale také zkoumat dopady reformy na různé typy domácností podle příjmu a dalších charakteristik. Odhadujeme, že zvýšení slevy na dani o 500 Kč měsíčně na druhé dítě a o 900 Kč měsíčně na třetí a další dítě by vedlo k poklesu příjmů státního rozpočtu o 4,7 mld.
Kč ročně. Námi odhadované rozpočtové náklady jsou téměř dvakrát vyšší než náklady uváděné médii s odkazem na vládní zdroje (2,5 mld.
Kč ročně).13 Hlavním důvodem rozdílu zřejmě je, že zatímco naše odhady počítají jen přímé rozpočtové náklady těchto změn v důsledku nižších vybraných daní, zmíněné vládní odhady počítají i s nepří- mými dopady těchto opatření na spotřebu domácností - předpokládají navýšení spotřeby, které se zpětně pozitivně odrazí v příjmech státního rozpočtu z DPH. To však považujeme za velmi spekulativní předpoklad.