Parlament České republiky v roce 2011 schválil rozsáhlou reformu přímých daní, která při absenci dalších legislativních úprav automaticky vstoupí v účinnost od 1. ledna 2015. Odhadujeme dopady této reformy na výši daňového zatížení a na průměrné, mezní a participační daňové sazby v reprezentativním souboru českých domácností a jednotlivců (SILC).
Hlavním dopadem je snížení průměrné daňové sazby živnostníků v pátém až desátém příjmovém decilu, převážně o 4.4 procentní body. Změna průměrné daňové sazby se mezi živnostníky s nižšími příjmy značně liší a pohybuje se mezi +/- 5 procentními body.
Reforma by jen nepatrně snížila daňové zatížení většiny zaměstnanců, ale o až o 5 procentních bodů by zvýšila průměrnou daňovou sazbu zaměstnanců s příjmy nad 1,242,000 Kč. Mezní daňové sazby by živnostníkům klesly nejčastěji o 4.4 nebo 10 až 11 procentních bodů, zatímco mezní daňové sazby zaměstnanců by se nezměnily.
Dopady na úrovni domácností jsou značně heterogenní podle rozdílného zastoupení příjmů ze zaměstnání či živnostmi. Reforma by snížila příjmy státního rozpočtu přibližně o 19 miliard Kč.