Charles Explorer logo
🇨🇿

Teorie mysli: Testování sociokognitivních kompetencí českých neslyšících dětí

Publikace na Filozofická fakulta |
2017

Abstrakt

Je nezpochybnitelné, že sociokognitivní dovednosti dětí - neslyšící děti nevyjímaje - jsou základem pro celoživotní formování sociálních a pragmatických dovedností. Přesto dosud v České republice nemáme k dispozici experimentální postupy, kterými bychom mohli sociokognitivní kompetence neslyšících dětí zjišťovat a příp. hodnotit.

Proto se autorky příspěvku rozhodly navrhnout a v praxi prvotně ověřit nástroj, kterým by bylo možno sociokognitivní kompetence českých neslyšících dětí testovat. Na naše podmínky za tím účelem adaptovaly americkou baterii úloh z oblasti teorie mysli Theory of Mind Task Battery (Hutchins, Prelock, 2014).

V příspěvku nastínily cíl a design svého výzkumu a seznámily posluchače s vybranými předběžnými dílčími výsledky testování u více než 30 českých neslyšících dětí ve věku 5-10 let, a to jak těch, jejichž prvním jazykem je český znakový jazyk, tak těch, jejichž prvním jazykem je mluvená čeština.