Může se zdát, že Evropa je již zcela gramotná a nízká úroveň gramotnosti se vztahuje pouze k oblastem třetího světa. Podle zprávy Evropské unie však jednomu z pěti 15letých a téměř 55 milionům dospělých chybí základní dovednosti čtenářské gramotnosti na takové úrovni, aby se mohli stát plnohodnotnými členy moderní společnosti. Čtenářskou gramotnost jako prioritu politické agendy Evropy se snažil prosazovat ELINET (European Literacy Policy Network), Evropská síť pro strategii rozvoje čtenářské gramotnosti.
Jejím cílem je poskytnout nezbytné odborné znalosti, prostředky a síť odborníků, aby se tohoto cíle mohlo dosáhnout. Tato teoretická studie si klade za cíl představit okolnosti vzniku sítě ELINET a její fungování; dále přiblížit její vizi plně čtenářsky gramotné Evropy; vytvořené nástroje pro rozvoj čtenářské gramotnosti (souhrnné zprávy o stavu čtenářské gramotnosti v jednotlivých evropských zemích, inspirativní příklady dobré praxe rozvoje čtenářské gramotnosti); doporučení, jak změnit politiku rozvoje čtenářské gramotnosti; informace, jak získávat fi nanční prostředky na její podporu.
Podrobně je potom představena navrhovaná deklarace práv na čtenářskou gramotnost, která sumarizuje dosavadní poznatky projektu. Klíčová