Charles Explorer logo
🇨🇿

Quae non cernuntur oculis, leve corde feruntur : G. W. Leibniz a Aby Warburg

Publikace na Filozofická fakulta |
2017

Abstrakt

Příspěvek pojednával o konceptuální příbuznosti filosofie G. W.

Leibnize a Aby Warburga, který začlenil prvky Leibnizových myšlenek do svého umělecko-historického systému díky Ernstu Cassirerovi. Warburgův pojem formule patosu jako mávnutí motýlími křídly změnil naše vnímání uměleckých děl a dějin samotných.

Dovolím si však tvrdit, že se nejedná pouze o uměleckohistorický termín, přesněji se jedná o historicko-filozofický termín na poli umění. Jeho odkaz se jako fantom dějin, dybbuk, proplétá dějinami metodologie dějin umění a je tolik aktuální v současnosti.

Z tohoto důvodu je otázka, jaký dopad měl filosofický systém Ernsta Cassirera na Warburgovo dílo, předmětem mého uvažování o unitas multiplex jako perspektivě dějin.