Text je třetí ucelenou zprávou z terénního výzkumu, který v kraji Kappa provádíme od roku 2008. Hlavním výzkumným přístupem je etnografie, jež umožňuje holistický pohled na témata, která jsou rámci projektů zaměřených na problematiku vzdělávání a pomoci ve vyloučení autory řešena.
Vychází z analýzy dat, která byla získána při řešení dvou projektů podporovaných Grantovou agenturou České republiky, v letech 2008 - 2010 "Funkce kulturních modelů ve vzdělávání" (GAČR reg. č. 406/08/805) a v letech 2012 - 2015 "Rozhodovací procesy pomáhajících profesí v oblasti interkulturních vztahů" (GAČR reg. č. P407/12/0547).
Hlavním záměrem textu je představit způsoby rozhodování v situaci sociální pomoci z perspektivy příjemců pomoci (klientů) a z perspektivy poskytovatelů pomoci (terénních pracovníků a úředníků). Zatímco klienti jsou situováni v sociální realitě vyloučení, poskytovatelé pomoci do ní vstupují ze světa majority.
V případě terénních pracovníků se jedná o psychosociální pomoc, podporu a edukaci, úředníci z Úřadu práce poskytují materiální zabezpečení, úředníci z odboru na ochranu práv dítěte (OSPOD) střeží hranici práva a bezpečí v zájmu dítě. Ohledně rozhodovacích procesů nám nejde o sledování mentálních kroků a rozhodování ve smyslu algoritmů, ale jakým způsobem naši informátoři interpretují situaci pomáhání a jak sami sebe situují a vnímají jako hybatele událostí, jak vnímají svoji agency.