Jak se život na Zemi propojuje a vzájemně ovlivňuje, je zdůrazňována potřeba vychovávat jedince, kteří dokáží nahlížet na globální problémy a trendy z různých hledisek i úhlů pohledu a tolerují a váží si lidí z jiných kultur, s jiným vyznáním a světovým názorem. Následující studie se zbývá hodnocením toho, jak se tento úkol daří naplňovat v Nizozemsku, Finsku, Německu, Česku, Maďarsku a Srbsku.
Dotazníkovým šetřením bylo zjištěno, že se míra globálního myšlení žáků pohybuje přibližně uprostřed na škále od národního myšlení po myšlení globální. Přičemž jsou znatelné rozdíly mezi žáky jednotlivých zemí.
Zatímco průměrnou hodnotu vzorku snižují převážně žáci z Maďarska, v menší míře i z Česka, tak žáci z Německa a Finska tuto hodnotu výrazně převy šují. Žáci prokazují globální tendence v kultuře a postojům k ostatním a ve vzdělání a učení. Ve zbylých celcích se více projevují národní tendence, nejvíce pak v oblasti ekonomiky a migrace.
Podrobné analýzy prokázaly vliv dílčích faktorů na výslednou míru globálního myšlení - pohlaví respondentů, zájem o dění v zahraničí, zkušenost s pobytem v zahraničí atp.