Druhá kapitola se zabývá kvalifikačními nároky, problematikou trhu práce a požadovanými kompetencemi. Vychází z toho, že kvalifikace získaná v počátečním vzdělání a odborné přípravě vytváří základní předpoklad pro další rozvoj jedince a jeho uplatnění na trhu práce, pro získání nových či rozvoj stávajících kompetencí, ale také jejich udržení prostřednictvím dalšího vzdělávání.
Kapitola dává přehled o výsledcích empirických šetření vzdělanostní struktury a uplatnění na trhu práce v zemích OECD a umístění České republiky v rámci tohoto mezinárodního srovnání, zabývá se konceptem p řenositelných kompetencí a požadavky zaměstnavatelů. Nejžádanější kompetence na českém pracovním trhu pojednává z hlediska výstupů výzkumných šetření, vychází z hodnocení zaměstnavatelů i samotných absolventů škol.
Přináší informace k trendům v oblasti vývoje pracovních pozic v kontextu kvalifikačních požadavků.